Page 505 - SİNCAN TARİH VE KÜLTÜR ATLASI
P. 505
Yunanlılardan ganimet olarak edinilen ve 24 Ağustos 1921’de bölük ka-
rargâhına getirilen İngiliz yapımı De Havilland D.H 9 keşif/bombardıman
tayyaresine “İsmet” adı verilmiş, bu tayyare yeni ve iyi durumda olduğu
için Sakarya Meydan Muharebesi boyunca büyük hizmetleri olmuştur.
Ele geçirilen ve Vecihi Bey tarafından uçurulan İsmet tayyaresinin hiçbir
yedek malzemesi olmamasına rağmen, Garp Cephesinde uzun müddet
önemli ve faydalı kaşif uçuşları yapmıştır.
Cephe Tayyare Bölüğü, 14 Eylül 1921 gününden itibaren Eskişehir, Siv-
rihisar ve Seyitgazi istikametlerinde geri çekilmekte olan düşmanın du-
rumunu tespit etmek için Malıköy meydanından 13 keşif uçuşu yapmıştır.
27 Eylül gününden itibaren de bölük keşif uçuşlarına Sarıköy meyda-
nından devam etmiş ve Eskişehir, Seyitgazi ve Afyonkarahisar istikamet-
lerinde 12 keşif uçuşu yapmıştır. Bölüğün Malıköy meydanından Sarıköy
meydanına intikalinden bir gün sonra, 27 Eylül 1921 günü Fransız yapımı
Brequet 14 B-ll tipi bir Yunan uçağı, Sarıköy meydanı civarında mecburi
iniş yapmıştır. Tayyare sağlam olarak ele geçirilmiş ve bu tayyareye ka-
zanılan zaferin adına “Sakarya” ismi verilmiştir. Bölük kadrosuna dahil
edilen bu tayyare de uzun müddet cephede hizmet görmüştür.
Tayyareleri uçabilir duruma getirebilmek için ustalar, demirciler, dö-
küm ustaları, makinistler geceli gündüzlü gaz lambası ya da mum fenerle-
rinin ışığında çalışmışlardır. Kaput bezleriyle uçakların gövde ve kanatları
kaplanmış, tutkal ve kundura çivileriyle bu bezler iskelete tutturulmuştur.
Bu işlemden sonra bezlerin sert kaygan ve su geçirmez duruma getirilme-
leri için “emayit” denilen boya gibi bir maddeye ihtiyaç duyulmuşt, Konya’
daki havacılar tarafından eşine ender rastlanan bir çözümle giderilmeye
Milli Mücadele yıllarında cephelerde savaşan süvari birliğimiz
489