Page 87 - SİNCAN TARİH VE KÜLTÜR ATLASI
P. 87

Roma İmparatorluğu döneminde yolları gösteren haritalar yapılmış,
                  bunlar daha sonraki çağlarda kopya edilerek zamanımıza kadar ulaş-
                  mıştır. Hıristiyanların “Hacı yolu” olarak bilinen “Via Tauri”, İstanbul’dan
                  başlayarak Ankara şehir merkezinden geçerek, Aksaray-Kemerhisar-Tar-
                                                                      19
                  sus-Adana ve Antakya üzerinden Kudüs’e ulaşır.
                      Hristiyan Hacı Yolu (Pılgrım’s Road)

                      Hristiyanların  Kudüs’e  gitmek  için kullandıkları yola “Hacı Yolu”  de-
                  nilmiştir. İstanbul-İzmit-Nallıhan-Beypazarı-Ayaş-İlyakut (Sincan)-Çoğlu
                  (Sincan)-Ankara şehir merkezi-Eymir (Çankaya)-Örencik (Gölbaşı)-Kara-
                  oğlan (Gölbaşı)-Oğulbey (Gölbaşı)-Ahiboz (Gölbaşı)-Bağiçi (Gölbaşı)-Yöreli
                  (Bala)-Afşar (Balâ)-Sarıhöyük (Bala)-Gülhüyük (Şereflikoçhisar)-Değir-
                  menyolu (Şereflikoçhisar)’dan Aksaray’a ulaşmaktadır.
                      Roma döneminde Ankara’yı diğer yönlere bağlayan önemli yollardan
                  bazıları Sincan topraklarından geçmektedir. Şehir merkezinden başlayıp,
                  Güvercinlik-Çayyolu-Alacaatlı-Dodurga-Ballıkuyumcu’da yol ikiye ayrıl-
                  maktadır. Batı istikametine giden yol Alagöz-Malıköy-Bacı yerleşmeleri
                  üzerinden Yassıhöyük (Gordion)’ten geçmektedir. Güneye giden yol ise
                  Hisarlıkaya-Şeyhali-Eskiköseler-Gündoğan-Yüzükbaşı istikametini izle-
                                                           20
                  yerek Konya istikametine gitmektedir.
                      DOĞU ROMA (BİZANS)

                      Roma İmparatorluğu ikiye ayrılınca Ankara, Doğu Roma (Bizans) sı-
                  nırları  içinde  kalır.  Şehir, IV.  yüzyılın  sonlarına kadar  imparatorluğun
                  “Galatia Prima” denilen eyaletinin ve “Galatia Başpiskoposluğu”nun mer-
                  kezi olur. Roma İmparatoru Valerianus, Perslere karşı bir sefere çıktığında
                  Roma ordusunun başında Ankara’ya gelir, burada konaklar, askerî yolu
                  tamir ettirir. İmparator’un bu seferi başarısızlıkla sonuçlanır ve 260 yı-
                  lında Sasaniler’e esir düşer ve İran’da ölür. Palmyra Kraliçesi “Zenobia”-
                  na bir Doğu İmparatorluğu kurmak uğruna Anadolu’yu istilaya kalkışır.
                  Ankara’ya yaptığı akınlar sırasında Ankara’nın harap olduğu ileri sürülür.
                  Kalenin restorasyonunda sonraları zaman zaman kullanılmış olan su
                  künkleri, su yolunun tekniğini bize ispatlar. Ankara Kalesi’nin bir çok ye-
                  rinde bugün hâlâ görülen ortası yuvarlak delikli taşlar bu su tesisatının
                  taştan yontulmuş künkleridir. Bu antik çağa ait su yolu uzun zaman hiz-
                  met gördükten sonra Bizans çağında tamamen tahrip edilmiş ve malze-
                  mesi de inşaat malzemesi olarak kullanılmıştır. Kaynaklarda Ankara’nın
                  zaman zaman açlık ve kıtlığa maruz kaldığı zikredilir. Ankara ve çevresin-
                  de bu dönemde ağırlıklı olarak tarım ve hayvancılık yapılır. Roma Çağı’nın
                  sonlarına doğru Ankara’da Hristiyanlık kendini göstermeye başlar. Fakat
                  bazı Anadolu şehirlerine nazaran, burada Hristiyanlığın ilk dönemlerine
                  ait, “Martir” (inançları uğruna öldürülmüş birtakım Hristiyanlar) adına
                                                                                                   71
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92