Page 744 - SİNCAN TARİH VE KÜLTÜR ATLASI
P. 744

ler, oyun boyunca bunları havada savururken naralar da atarlar. Seymen
                  alayında en az üç davul zurna bulunur. En başta bulunan davul zurnanın
                  önünde yaşlı zeybekler, onların arkasında daha genç zeybekler yer alır.

                      Yağcıoğlu Zeybeği: Bu zeybek oyunu Ankaralı Yağcıoğlu Fehmi Efe’nin
                  babası Yağcıoğlu Ahmet Ağa’ya adanmıştır. Zeybeğin ritim ve ayak oyunları
                  tam bir mertlik ifade eder. Diz vuruşları ve dönüşleri tam bir uyum içinde
                  olur. Bu oyunun özelliği, sazın ayakta ve göğüs üzerinde tutularak çalınma-
                  sıdır.


                      Mendil Zeybeği: Ağır ve akıcı figürleriyle Ankara zeybeğine benzemek-
                  tedir. İki kişi tarafından ve bağlamayla oynanan bu zeybeğin en güzel görü-
                  nüşü çöküşte her iki dizin yere vurulduktan sonra doğrulmasındadır.

                      Karaşar Zeybeği: Zeybek, adını Ankara’nın Beypazarı ilçesine bağlı Ka-
                  raşar bucağından almıştır. Beş kardeşe söylenen türküden hareketli, can-
                  lı, kıvrak bir zeybek oyunu doğmuştur. Gerek melodisindeki akıcılık gerek
                  oyundaki ayak figürleri ile gösterişli bir oyundur.

                      2. Düz Oyunlar

                      Figürleri bakımından birbirine çok benzeyen oyunlardır. Özelliği oyun-
                  cuların  yere  eğilmeyişi  ve  çökelmeyişidir.  Hepsinde  geçerli  olan  kol  ha-
                  reketleri ile ayak oyunları arasında uyum sağlanmasıdır. Bunların dışın-
                  da her zaman dirsekler omuz hizasında, baş dik, göğüs ilerde tutulur. Bu
                  oyunlar grup olarak ve saz dadenilen bağlama eşliğinde oynanır. Ankara
                  düz oyunlarında bir tatlılık, bir akıcılık vardır. Sazın tatlı, yanık ve kıvrak
                  sesi bazan durulur, bazen de coşar. Figürleri  ayak oyunları ile süslenmiştir.
                  Sazdan başka çalgı kullanılmaz. Erkek ve kadın karşılıklı oynamaz. Ankara
                  yöresinin en meşhur oyunu “misket”tir.

                      Misket: Ankara’da yıllarca önce yaşanmış bir aşkı anlatan türkü eşli-
                  ğinde oynan düz bir oyundur. Misket, Ankara’nın en çok tanınan türkü ve
                  oyunlarından biri olması yanı sıra ülkemizin de millî oyunu haline gel-
                  miştir. Ankara’nın düz oyunlarından biri olan ve mutlaka saz ile çalınarak
                  oynanan misket oyunu, esasta üç kişi ile oynanır. Misket oyununda duruş,
                  yürüyüş ve sekiş esastır. Oyuna ayak figürleri hakimdir. Günümüzde oyu-
                  nun kuralları ve kendine has ritimleri herkes tarafından tam bilinmemesi-
                  ne rağmen, düğünlerde gruplar halinde oynanmaktadır.

                      Hüdayda: Ankara’nın en eski tarihi oyunlarından biri olup, miskette
                  olduğu gibi düz oyun türünden biridir. Diğer oyunların aksine yalnızca iki
                  kişiyle oynanır. Oyun için yan yana gelen iki Seymen belinden silahını çe-
                  kerek önce sağa, sonra sola, tekrar sağa sallanarak silahını ateşler ve aka-
                  binde ileri hareket edilir. Karşılıklı gidiş geliş ve yan yana sekişlerde oyuna
                  ahenk, estetik ve güzellik verilir.

             728
   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749